Forumindex www.kentexcel.com
Välkommen att diskutera Excel, VBA och Access

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
NEWS:
Visa utvalda rader från ett blad i ett annat (Excel 2007)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VBA  
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lassebasse

Registreringsdatum: 23 mars 2009

InläggPostat: sön 23 maj 2010 17:52    Rubrik: Svara med citat

Ok, ja jag har sett att det finns över en miljon rader i -07, sedan förra inlägget faktiskt, så någon gräns behöver jag alltså inte fundera på.

Do Until Cells(SökRad, 5) = ”” förstår jag (även om jag inte kunnat skriva den själv) Smile

Citat:
När du testar koden och får alla i samma blad betyder det att samtliga värden i kolumn E börjar på samma fyra tecken.
Koden splittar din textdata till separata blad beroende på hur inledningen på texten är i E-kolumnen. Om detta inte gäller måste man veta vad som styr var rader ska placeras.

Än så länge hänvisar jag väl bara till att skicka utvalda rader till mitt ”andrablad”?

Vänta lite nu … Jag trodde jag skulle ändra lite i din kod, till mitt rätta bladnamn för blad 1 etc. vilket jag gjorde tidigare. Nu lägger jag i stället in koden precis som du skrivit den, å det fungerar!
(Hur kunde jag vara så dum att ändra i den kod du skrivit??? Wink )

Nu sorteras alla rader från blad1 kolumn E som innehåller ABCD, och visas på blad 2. Precis som jag vill ha det, men nu blir jag helt förvirrad …

… jaha, den letar efter samma tecken som i bladnamnet, och lägger det som hittas på bladet med samma namn? Genialt i så fall! Very Happy

Måste vara så, även om jag inte riktigt kan utläsa det av koden.
Det betyder väl också att jag kan utöka med fler blad, och samtidigt lägga in motsvarande rader i koden för att ännu mer precist styra utvalda data till specifikt blad?

Nu ska vi se, jag lägger in extra rader i koden, så här ser den ut nu:

Kod:
Sub slut()
    Dim SökRad As Integer
    Dim SkrivRad As Integer
    Dim CellVärde As Variant
    Dim BladNamn As String
    Dim ws As Worksheet

SökRad = 2
    SkrivRad = 2

On Error Resume Next
    Do Until Cells(SökRad, 5) = ""
        CellVärde = Cells(SökRad, 5)

BladNamn = Left(CellVärde, 4)
        Set ws = Worksheets(BladNamn)

BladNamn = Left(CellVärde, 5)

BladNamn = Left(CellVärde, 6)

BladNamn = Left(CellVärde, 7)

If Not ws Is Nothing Then
            SkrivRad = ws.Cells(ws.Rows.Count, 5).End(xlUp).Offset(1, 0).Row
            Rows(SökRad).Copy ws.Cells(SkrivRad, 1)
        End If
        Set ws = Nothing
        SökRad = SökRad + 1
    Loop

End Sub

De värden jag ska söka ut innehåller alltså 4, 5, 6 resp. 7 första tecknen, och ska fördelas ut till resp. blad, som heter likadant, vilket görs nu. Fantastiskt! Very Happy

Det är semikolon ”;” som skiljer den importerade datan åt. Jag ska konvertera formatet .sdv till Excel, via .txt, för att kunna sortera ut vissa data.

Citat:
Koden splittar din textdata till separata blad beroende på hur inledningen på texten är i E-kolumnen. Om detta inte gäller måste man veta vad som styr var rader ska placeras.

Kan det vara så att du inte har blad som heter likadant som de fyra första tecknen för andra cellvärden? Finns inte t ex bladet "ERTY" men cell E5 har värdet "ERTYblablabla" så kommer inget hända.

Ja, men nu förstår jag vad koden gör (se ovan)

Det är semikolon ”;” som skiljer den importerade datan åt. Jag ska konvertera formatet .sdv till Excel, via .txt, för att kunna sortera ut vissa data.
En textrad kan se ut så här:
20100513;06:00;CO2;DFGH;ZXCVBN-10;ASD;1000.00;;;;;;;;;;15.75;2804.00;20060102;20101201;20101202;20101206

Om det inte tar mer än ungefär ett ”tiotal sekunder” att läsa in textfilen känns det ok, så länge det inte handlar om ”minuter”. Jag klockade den till 15 sekunder, för sortering av alla nuvarande rader från textfilen.

Nu fungerar det som jag vill, får in de olika värdena i resp. blad. Det som är kvar är att jag nu får sortera/filtrera de utsorterade bladens värden A-Ö eller Ö-A, och att i blad1, där text-filen importeras ändras kolumnbredden när datan kommer in, kan man låsa dem?. I det stora hela är det petitesser, men det vore bra om det går att lösa.

Det här känns smidigt, men om format behålls eller inte är egentligen inte så viktigt. Det jag vill är att enkelt sortera värdena för att sedan kunna klistra in dessa i en annan fil (Kopiera, Klistra in special – värden (ibland behöver jag även Transponera).
Användarens profil Skicka personligt meddelande
P3

Registreringsdatum: 09 april 2005

InläggPostat: mån 24 maj 2010 11:23    Rubrik: Svara med citat

Ok, då behöver jag faktiskt inte ta fram en importeringssnurra.
Om det "bara" handlar om att hålla koll på kolumnbredden så fixar du det lätt med en enkel kodrad - kommer till det senare.

Först några kommentarer om nuvarande kod.
Att skriva
Bladnamn =
Set ws =
i fyra block efter varandra skulle normalt inte fungera eftersom det är endast den sista som faktiskt kommer betyda något. Inget utförs ju emellanåt, inskrivningen sker på slutet.
Ungefär som att handla en glass utifrån ett visst pris, och sen få beloppet inslaget i kassan och betala. Typ:
glassen kostar 10 kr,
glassen kostar 12 kr,
glassen kostar 15 kr,
glassen kostar 20 kr,
nu du går till kassan som säger "det blir 20 kr, tack."
(de övriga 10, 12 och 15 är betydelselösa)

Att det lyckas här är (förmodligen) för att du inte har bladnamn på 7 tecken där de första 4 är lika som bladnamnet som bara har 4 tecken - och motsavarande för 5 och 6 tecken. Samt, att excel när ett objekt sätts (ws i det här fallet, som motvarar ett blad) inte tappar bort en tidigare Set om det fått träff. Annars skulle ws vara Nothing och If-satsen i slutet skulle ignoreras och inget hamna på övriga blad.
Jag vet att detta låter som grekiska för dig, men om det funkar så ska man väl inte ändra och vi låter det vara. Jag skulle dock skrivit annorlunda. En sak som är värt att veta: För kod som fungerar finns det inget "rätt och fel", bara olika sätt att skriva det på. Man kan baka en sockerkaka på olika sätt men ändå få en sockerkaka. Sen kan folk ha synpunkter på hur lättläst och felsäkert saker och ting är.

En annan viktig sak.
Koden rensar inget i början, vilket innebär att du bara ökar på raderna på de som redan existerar. Detta är nog inte önskvärt.
Lägg till radering innan raden Do Until för varje blad (utom första givetvis)

Antingen lägger du in likadana rader som nedan, ett för varje blad och byter ut namnet.
Worksheets("ABCD").Cells.Clear

Eller så gör du en loop (ändra 5:an till hur många blad du har. Låt "i" vara som den är - byt inte till något namn. Här loopar vi bladnummer och inte namn.
For i = 2 To 5
Worksheets(i).Cells.Clear
Next i

Nu till tilläggen.

Sortering.
Eftersom du vill sortera olika blad måste sorteringen ske i lika många delar som det finns blad.
Lägg detta efter kodraden Loop men före End Sub.

Kod:
Set ws = Worksheets("här skriver du ditt riktiga bladnamn")
ws.Range("A2:Z" & ws.Cells(ws.Rows.Count, 1).Offset(xlUp).Row).Sort Key1:=ws.Range("A2"), Order1:=xlAscending

kopiera ovanstående rader och lägg in så många som du har blad, och byt ut bladnamnen så samtliga finns representerade (inte första bladet).
Om du inte vill sortera på kolumn A, byt det som står efter Key1 till önskad kolumn, t ex B2. Vill du sortera i fallande ordning ändrar du xlAscending i slutet till xlDescending

Kolumnbredden.
Lägg denna kodrad efter de som du nyss lade till.
Kod:
Worksheets(1).Columns("B").ColumnWidth = 10

om kolumnen är B och 10 är den bredd du är ute efter.
Vill ändra flera kolumner kopierar du raden.
Om kolumnerna hänger ihop och samtliga ska ha samma värde skriver du exempelvis:
Kod:
Worksheets(1).Columns("A:D").ColumnWidth = 10

Så, hoppas du kommer närmare slutresultatet nu.

/P3
Till överst på sidan
lassebasse

InläggPostat: mån 24 maj 2010 15:55    Rubrik: Svara med citat

Du är ju sanslös på det här! Smile
Först; jag har ändrat i bladantal/antal sorteringstecken, koden ser nu ut så här:
Kod:
Sub slut()
    Dim SökRad As Integer
    Dim SkrivRad As Integer
    Dim CellVärde As Variant
    Dim BladNamn As String
    Dim ws As Worksheet

SökRad = 2
    SkrivRad = 2

On Error Resume Next
        CellVärde = Cells(SökRad, 5)

BladNamn = Left(CellVärde, 8)

BladNamn = Left(CellVärde, 10)

End If
        Set ws = Nothing
        SökRad = SökRad + 1
    Loop

End Sub

Det här kanske inte ändrar det du skrev tidigare, men jag vill förklara:
Jag kommer framöver att behöva fylla på med nya blad allt eftersom tiden går, då vill jag helst inte behöva ändra i koden om det går att undvika.

För att ännu mer precist sortera ut de värden jag vill ha på resp. blad söker den nu efter HELA bladnamnet, i kolumn E på blad1 som tidigare. Visserligen har jag Left(CellVärde ...) kvar, men kommandot ”Left” kanske man kan ändra på (ta bort?) eftersom jag nu söker på HELA cellvärdet.

Har alltså skapat fler blad och döpt varje blad till HELA det cellvärdet som ska sökas på blad1.
Detta gör att endast det utvalda värdets rader hamnar på bladet med samma namn som det sorterade värdet, vilket är mycket bättre för mig, även om det finns andra blad som börjar (men inte slutar) på samma tecken. Detta gör det lättare att kopiera/klistra in i den andra filen.

Som du ser är antalet tecken som ska sorteras ut begränsade till 8 resp. 10 stycken. Detta för att i mina bladnamn är det endast 8 eller 10 tecken. Även när jag framöver lägger till nya blad behålls samma antal tecken, med lite variation i själva namnet. Ex. ABCDE-10 resp. ASDFGH3-11.

Som sagt; min förändring kanske inte ändrar det du skrev;
Citat:
Att det lyckas här är (förmodligen) för att du inte har bladnamn på 7 tecken där de första 4 är lika som bladnamnet som bara har 4 tecken - och motsavarande för 5 och 6 tecken. Samt, att excel när ett objekt sätts (ws i det här fallet, som motvarar ett blad) inte tappar bort en tidigare Set om det fått träff. Annars skulle ws vara Nothing och If-satsen i slutet skulle ignoreras och inget hamna på övriga blad.

Som du skriver, jag kommer väl ifrån problemet som egentligen ”inte ska fungera” tack vare att alla blad heter olika (och då är det väl bra eftersom det trots allt fungerar), och för att jag nu söker på HELA cellvärdet?

och din andra kommentar:

Citat:
En annan viktig sak.
Koden rensar inget i början, vilket innebär att du bara ökar på raderna på de som redan existerar. Detta är nog inte önskvärt.
Lägg till radering innan raden Do Until för varje blad (utom första givetvis)

Antingen lägger du in likadana rader som nedan, ett för varje blad och byter ut namnet.
Worksheets("ABCD").Cells.Clear

Eller så gör du en loop (ändra 5:an till hur många blad du har. Låt "i" vara som den är - byt inte till något namn. Här loopar vi bladnummer och inte namn.
For i = 2 To 5
Worksheets(i).Cells.Clear
Next i

Ska jag fortfarande lägga till någon av koderna ovan med tanke på att jag inte vill behöva ändra i koden framöver när jag lägger till nya blad?

Decimaltalscellerna i textfilens importerade uppgifter innehåller av någon anledning punkt ”.” för att avdela decimalerna. Eftersom jag efter sortering kopierar in värdena i en annan fil behöver jag kommatecken ”,” i stället. Det är lätt att göra med Sök/Ersätt på den kolumnen, men finns det en kod (jag misstänker det!) för att göra det automatiskt vid importering (inte nödvändigt)?

Om jag trots mina sökändringar behöver något av det jag refererar till ovan, vänligen säg till mig!

Sortering
Kan jag lägga in koden för sortering trots att jag ändrat enligt min beskrivning tidigare här, och med tanke på att jag inte vill behöva ändra i koden framöver när jag lägger till nya blad?

Kolumnbredden
Kan jag lägga in koden för att låsa kolumnbredden trots att jag ändrat enligt min beskrivning tidigare här, och med tanke på att jag inte vill behöva ändra i koden framöver när jag lägger till nya blad? Hmm, ja den borde jag kunna lägga till oavsett eftersom jag bara behöver den på blad1.

Alla mina frågor gör att jag nu känner mig väldigt besvärlig …

Ja, slutresultatet närmar sig verkligen. Även om det inte blir ”en perfekt kod”, så är jag nöjd om den fungerar utan felmeddelanden o dyl.! Very Happy
P3

InläggPostat: tis 25 maj 2010 11:31    Rubrik: Svara med citat

Jag lägger in ett förslag på kod, istället för att ge delar av kodrader.

Några ställen måste du ändra själv, men det mesta borde funka så som det är. Koden är dynamsik på så sätt att du kan lägga till hur många blad du vill, eller ta bort. Detta gör att koden utgår från hela cellvärdet och använder detta som bladnamn, vilket du nämnde tidigare att du skulle göra.

Kolumner som det ska sorteras på och äve var ersättning av decimalpunkter ska göras måste du ange, samt var och vad kolumnbredden ska sättas till.

Kod:
Sub slut()
    Dim SökRad As Integer
    Dim Blad As Integer
    Dim SkrivRad As Integer
    Dim CellVärde As Variant
    Dim BladNamn As String
    Dim ws As Worksheet

SökRad = 2
    SkrivRad = 2

'radera allt innehåll fr o m blad2
    For Blad = 2 To Worksheets.Count
        Worksheets(Blad).Cells.Clear
    Next Blad

On Error Resume Next
        BladNamn = Cells(SökRad, 5)

End If
        Set ws = Nothing
        SökRad = SökRad + 1
    Loop

'sortera varje blad
        Set ws = Worksheets(Blad)
        ws.Range("A2:Z" & ws.Cells(Rows.Count, 1).Offset(xlUp).Row).Sort Key1:=ws.Range("A2"), Order1:=xlAscending

'ersätt punkt med decimalkomma
        ws.Columns("G:R").Replace What:=",", Replacement:=".", LookAt:=xlPart
    Next Blad

'sätt kolumnbredden för vald kolumn på blad1
    Worksheets(1).Columns("B").ColumnWidth = 10

End Sub

En sak du får hålla koll på är cellvärdet efter att punkt-till-komma har utförts. Även om man justerar innehåller i en cell är det inte automatisk garanterat att cellvärdet betraktas som tal efteråt. Är cellen "General", dvs allmänt format då brukar det funka. Men om cellen specifikt satts som text då tolkas cellen fortfarande som text även om det ser ut som en siffra. Kolla detta.

/P3
Till överst på sidan
lassebasse

InläggPostat: tis 25 maj 2010 16:29    Rubrik: Svara med citat

Hel kod = bra! Smile

Ok, bra att jag senare kan ändra antal blad utan att det ställer till något.
Så här ser koden ut, med små justeringar enligt mina kolumner/celler:

Kod:
Sub slut()
    Dim SökRad As Integer
    Dim Blad As Integer
    Dim SkrivRad As Integer
    Dim CellVärde As Variant
    Dim BladNamn As String
    Dim ws As Worksheet

SökRad = 2
    SkrivRad = 2

On Error Resume Next

End If
        Set ws = Nothing
        SökRad = SökRad + 1
    Loop

'sortera varje blad
        ws.Range("A2:Z" & ws.Cells(Rows.Count, 1).Offset(xlUp).Row).Sort Key1:=ws.Range("A2"), Order1:=xlAscending

ws.Columns("P").Replace What:=".", Replacement:=",", LookAt:=xlPart
    Next Blad

'sätt kolumnbredden för vald kolumn på blad1
    Worksheets(1).Columns("A:V").ColumnWidth = 24

End Sub

Som du ser så tog jag bort kod-delen som "rensar allt":
Kod:
'radera allt innehåll fr o m blad2
        Worksheets(Blad).Cells.Clear
    Next Blad

Detta rensade allt, som det verkade, på alla blad fr.o.m. blad2, blad3 o.s.v., vilket jag inte vill eftersom jag har rubriker (i rad 1) på de bladen som bör stå kvar. Det ser ok ut nu, hoppas bara inte något annat "bakom" påverkas negativt.

Kolumner som ska sorteras …
… får jag inte till. Har provat både med xlAscending och xlDescending (inte ändrat något annat), men det sig vill inte. Det är kolumn A som jag vill sortera, antingen på blad1 där datan importeras, eller, allra viktigast; på övriga blad eftersom det är från dem som jag sedan lätt ska kopiera decimalvärdena till den andra filen.
Som det är nu, hamnar värdena (datum) i kolumn A med 100524 överst och 100104 längst ner i kolumnen, jag vill ha det tvärtom (det är visserligen de senaste datumens decimaltal jag ska kopiera vid varje tillfälle, men det blir bättre att kopira/klistra in dem om senaste datum kommer längst ner).

Ersättning av punkt …
… verkar fungera nu, men jag fick ändra det du skrev. Verkar som om du bara förväxlade punkt- och komma-tecknet i koden du skrev (nu: Replace What:= ”.”, Replacement:= ”,”).
Efter denna ändring fungerar det på min hemdator, men inte på jobbdatorn, trots att cellformaten är inställda på ”Allmänt”. Konstigt.

Kolumnbredd …
… fungerar när jag tryckt på ”sorteringsknappen” (en textruta). När jag importerar från textfilen blir kolumnerna smalare, men det beror väl på att när jag kör koden med knappen, DÅ justerar den enligt det som nu står i koden (bredd 24)?
Visserligen tar den fram alla kolumner på blad1 när jag kör koden, trots att jag egentligen vill ha de flesta dolda och ”bara” 3 st. synliga/framme (A, E och P). Detta är dock ”petitesser, det är ok som det är!

Citat:
En sak du får hålla koll på är cellvärdet efter att punkt-till-komma har utförts. Även om man justerar innehåller i en cell är det inte automatisk garanterat att cellvärdet betraktas som tal efteråt. Är cellen "General", dvs allmänt format då brukar det funka. Men om cellen specifikt satts som text då tolkas cellen fortfarande som text även om det ser ut som en siffra. Kolla detta.

Som jag skrev ovan så verkar det bra på hemdatorn, men inte på jobbdatorn, hmm. På jobbet kommer en sådan där grön fyrkant i övre vänstra hörnet av cellerna med decimalvärden som säger: ”Värdet i cellen är antingen formaterat som text, eller föregås av en apostrof”.

Nu är det väldigt nära önskat resultat …
P3

InläggPostat: tis 25 maj 2010 19:28    Rubrik: Svara med citat

Visst missade jag att ändra tillbaka från komma till punkt, och vice versa.
(kör med punkt på datorn så det hängde kvar när jag postade inlägget)

Om du väljer att ta bort det som rensar blad 2 och framåt så orsakar det inga problem kodmässigt. Det enda du måste tänka på där är att du inte kan köra koden igen på samma fil om du inte rensar manuellt först. Koden skriver INTE från rad 2 och nedåt automatiskt, utan alltid på den första lediga rad som den träffar på. (är det redan rader där, så fortsätter den bara...)

Sortering borde funka. Och det ska vara xlAscending du ska ha. Engelskans "ascend" och "descend" betyder just stiga och falla, fritt översatt. Stigande ordning är då från A-Ö, lägsta-högsta.
Jag lade till en TopToBottom också för att försäkra att den inte sorterar i sidled (det kan man ju också välja).
Excel2007 har ett nyare Sort-objekt än tidigare, men nedanstående kod ska vara fullt körbart även där (testade nyss på 2007:an utan problem).

Att du får textformat på dina förmodade siffror är något man inte kommer undan.
Normalt ska man kunna multiplicera med 1, efter att man satt Allmänt format. Och, ja det funkar, men tydligen bara manuellt. Testade i kod och det sket sig. Lade in en annan variant i koden istället.
Det koden gör är ungefär följande:
Markera en cell där du får den gröna markeringen i hörnet. Tryck F2 och sen Enter direkt. Nu är det en siffra (talet åkte till höger i cellen). Ungefär motsvarande gör jag i koden för alla celler i P-kolumnen i alla blad. Kanske tar några extra sekunder, men det får du ta. Tänkte vi skulle slippa detta, därför bad jag dig hålla koll, men så lätt slapp vi inte undan.

Sista delen döljer alla kolumner utom A, E och P.
När det gäller kolumnbredden så justeras ju denna när du aktiverar koden, som du undrade över. Det kan ju inte ske någon annanstans än just där koden körs.

Kod:
Sub slut()
    Dim AntalRader As Long
    Dim SökRad As Integer
    Dim Blad As Integer
    Dim SkrivRad As Integer
    Dim CellVärde As Variant
    Dim BladNamn As String
    Dim c As Range
    Dim ws As Worksheet

SökRad = 2
    SkrivRad = 2

On Error Resume Next

End If
        Set ws = Nothing
        SökRad = SökRad + 1
    Loop

AntalRader = ws.Cells(Rows.Count, 1).Offset(xlUp).Row

'sortera varje blad
        ws.Range("A2:Z" & AntalRader).Sort _
            Key1:=ws.Range("A2"), Order1:=xlAscending, Orientation:=xlTopToBottom

ws.Range("P2:P" & AntalRader).NumberFormat = "General"
        ws.Range("P2:P" & AntalRader).Replace ".", ","
        For Each c In Range("P2:P" & AntalRader)
            c.Value = CDbl(c)
        Next c

Next Blad

'sätt kolumnbredden för kolumner på blad1
    'och dölj kolumner utom A, E och P
    Worksheets(1).Columns("A:Z").Hidden = True
    Worksheets(1).Columns("A").Hidden = False
    Worksheets(1).Columns("E").Hidden = False
    Worksheets(1).Columns("P").Hidden = False

End Sub

Obs, jag kan inte testa koden som helhet, så du får se hur det går.

/P3
Till överst på sidan
lassebasse

InläggPostat: ons 26 maj 2010 11:49    Rubrik: Svara med citat

Har nu provat med din senaste kod:

Ang. att ta bort rensa-koden

Det är ok att det inte går att köra koden igen på samma fil utan att rensa manuellt. Jag kommer att Spara om filen efter varje importering/sortering (ca 1 gång/vecka), så att jag nästa gång alltid utgår från originalfilen.

Bra att den letar efter första lediga rad, istället för att börja på rad 2.

Tyvärr, sortering (kolumn A) fungerar inte, trots att jag har xlAscending precis som du skriver att jag ska (tro det eller ej, lite engelska kan jag så jag förstod att de betyder stigande/fallande Smile )

(Ang. (bl.a.) TopToBottom, man kan tydligen göra vad som helst med VB. Imponerande!)

Textformat istället för tal/Allmänt
När jag importerar textfilsvärdena kommer de in lika snabbt till filen (blad1) som tidigare. När jag sedan trycker på knappen (sorterar värdena ut till flikarna), kommer timglaset … och timglaset … och timglaset … väntade lång tid, men bröt sedan efter ca 3 minuter, eftersom någonting verkar konstigt. Provade flera gånger med samma resultat …

Obs! När jag trycker på sorteringsknappen (kör koden) blir det, efter några sekunder, ”nollor” i stället för som tidigare ”tom cell” där det inte finns några (decimal-)värden att importera, i kolumn P på blad1. Något annat kan jag inte göra, eftersom allt hänger sig. Jag kan inte se vad som händer på de andra bladen, inte heller gå längre ner på blad1. Allt är ”låst”.

Eftersom filen hänger sig, och alltså inte automatiskt ändrar från punkt till komma enligt din kod, kan jag inte säga om det fungerar, jag kommer inte åt att se det.
Vet inte heller om sista delen, som ska göra så att bara kolumnerna A, E och P syns, fungerar. Av samma orsak som ovan; det hänger sig.

Jag lade in din senaste kod precis som du skrev den, så jag hoppas att jag inte klantat mig! Confused
P3

InläggPostat: tor 27 maj 2010 10:39    Rubrik: Svara med citat

Vi tar en sak i taget.
När många saker barkar åt skogen är det dumt att försöka ta allt.

Sorteringen.
Enligt de kolumner jag fick när jag körde en "Text To Columns", dvs konvertera din exempelrad så varje data hamnade i egen kolumn så har jag "datum" i kolumn A (och även i S, T, U och V). Datumen är inte excelmässiga datum, utan sammanhängande siffror ÅÅÅÅMMDD.

Sorteringen sker på värden i kolumn A, stigande, så lägsta värden hamnar överst. Sortering sker bara på blad 2 och senare, ej blad 1.

Om du byter xlAscending mot xlDescending och tvärtom, händer det ingenting på blad 2, eller ser det bara fel ut?

Har du testat att köra en manuell sortering för kolumn A på ett helt blad?

Om du testar i koden igen, och vill slippa det andra strulet du nämnde, ta bort raderna som börjar med kommentaren "ersätt punkt med decimalkomma" och ytterligare 5 rader nedåt. Punktproblemet får vi se framöver hur vi löser (funkar klockrent på excel2003).

Om sorteringen inte funkar alls får vi ta till den andra varianten av sortering, vilket är märkligt då ovanstående även funkar på min excel2007.

/P3
Till överst på sidan
lassebasse

InläggPostat: tor 27 maj 2010 12:30    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Om du testar i koden igen, och vill slippa det andra strulet du nämnde, ta bort raderna som börjar med kommentaren "ersätt punkt med decimalkomma" och ytterligare 5 rader nedåt. Punktproblemet får vi se framöver hur vi löser (funkar klockrent på excel2003).

Tog bort dessa rader, som du beskriver, och körde sedan koden igen. Nu hänger det sig inte som tidigare, du visste förstås att det var de raderna som orsakade det Smile .

Jag har missat att förtydliga att jag har datumen i det formatet du beskriver, ÅÅÅÅMMDD (men det ser du ju i kodraden du fick), alltså utan streck o dyl.
Datumcellerna är också, på alla blad, formaterade som ”Allmänt”. (Det är riktigt att det finns likadana datum i kolumnerna S, T, U och V, men det är rader som jag vill ha dolda, och inte sortera något på).

Sortering ska ske på datumen i kolumn A, men i min fil sorteras ingenting. Blad1 ska inte sorteras (som du skriver inte sker heller), men det görs inte på något av följande blad heller.

Om jag byter till xlDescending blir det ingen skillnad alls, datumen står kvar som tidigare (100524 överst och 100104 längst ner).

Citat:
Har du testat att köra en manuell sortering för kolumn A på ett helt blad?

Jag kanske missuppfattar dig, men när jag sorterar manuellt ”Sortera från minsta till största” (A-Ö) på ett enskilt blad (blad2 eller senare) fungerar det bra. Alla rader hängde med när jag manuellt sorterade på datumen i kolumn A. Var det så du menade?
P3

InläggPostat: sön 30 maj 2010 16:03    Rubrik: Svara med citat

Skam den som ger sig...jag kör med hela koden igen.

Jag använde din datarad som du visade förut, kopierade den till ca 100 rader, justerade en del värden så det blev lite olika, lade detta på blad 1, och körde koden mot övriga blad.

Det blev lite lättare att se vad som faktiskt händer (tänkte fråga om du kunde skicka din fil - eller en fejkad kopia), men nu kanske vi kan ta något steg till. För min del kan vi labba hur mycket som helst, men om du märker att du inte fixar det hos dig så kanske jag bör få en fil av dig som visar exakt hur du har ditt data (inte värdena men upplägget). Det skulle underlätta. Men testa först koden.

Två saker hittade jag direkt som orsakade de problem du sett. Det var tur att det fastnade hos dig; här funkade det tidigare tills jag testade de 100 raderna. Skulle det funkat hos dig med hade du fått strul förr eller senare.
Dessutom blev jag lite förbryllad att du nämnde A, E och P som kolumner du visar. Enligt splitten på den data du visat så finns det 9 tomma kolumner efter G-kolumnen, vilket gör att värdekolumnen där vi konverterar punkt till komma hamnar på Q; inte P. Stämmer detta?
Om det verkligen är P får du ändra alla Q jag har i koden till P. Det finns på 7 ställen. Jag var tvungen att köra på Q för att testa av koden.

Sub slut()
Dim SökRad As Integer
Dim Blad As Integer
Dim SkrivRad As Integer
Dim CellVärde As Variant
Dim BladNamn As String
Dim ws As Worksheet
Dim AntalRader As Long
Dim c As Range

SökRad = 2
SkrivRad = 2

On Error Resume Next

End If
Set ws = Nothing
SökRad = SökRad + 1
Loop

'sortera varje blad
AntalRader = ws.Cells(ws.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
ws.Range("A2:Z" & ws.Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row).Sort _

ws.Range("Q2:Q" & AntalRader).Replace ".", ","
ws.Range("Q2:Q" & AntalRader).NumberFormat = "General"

For Each c In ws.Range("Q2:Q" & AntalRader)
c.Value = CDbl(c)
Next c
Next Blad

'och dölj kolumner utom A, E och Q
Worksheets(1).Columns("Q").Hidden = False

End Sub

/P3
Till överst på sidan
lassebasse

InläggPostat: sön 30 maj 2010 19:31    Rubrik: Svara med citat

Jag är tacksam för att du inte ger dig, att du skriver hela koden är bra för mig Smile .

Förstår att det skulle underlätta för dig om du får filen, men jag provar koden …

Citat:
Två saker hittade jag direkt som orsakade de problem du sett. Det var tur att det fastnade hos dig; här funkade det tidigare tills jag testade de 100 raderna. Skulle det funkat hos dig med hade du fått strul förr eller senare.

Jag vet inte vilka 2 saker du hittat, men är glad att du gjorde det, och det kanske blir svårt att förklara det för mig eftersom jag inte kan så mycket.

Nej, det är kolumn P som ska ersätta ”.” (punkt), med ”,” (komma). I textfilen som jag testar koden med, finns inga värden i kolumn P förrän på rad 322 och högre (just i det fallet). Kan vara så framöver att det saknas värden för de äldsta, eller senaste datumen. Förstår du vad jag menar?
... fast egentligen är det faktiskt så att alla kolumner med decimaltal i skulle kunna ersätta punkterna med kommatecken, men som det är nu är det bara värdena i kolumn P som jag använder mig av.

Jag har ändrat alla Q till P i koden, använde ”Sök/Ersätt och då hittades 8 st. ”Q” (inkl. det som står i din förklaringstext inuti koden).

Nu blir det kommatecken på blad2 och bakåt, med format ”Allmänt”! Dock vore det bra, men inte nödvändigt, att ha 2 decimaler i kolumn P. Jag ställde in kolumn P på 2 decimaler, importerade textfilen och körde koden, men filen behöll inte de 2 decimalerna. Har det med koden att göra? Säger koden; ”lägg in värdena som de är, och bortse från andra inställningar!”?

MEN, filen sorterar ändå inte så att jag får det äldsta datumet överst och det senaste längst ner, det senaste datumet är fortfarande överst (på rad 2).
(Du har gjort så mycket nu, så du behöver inte lägga mer tid på denna fil om du inte vill. Jag kan ”Sortera från minsta till största” i kolumn A manuellt när jag ska hämta siffrorna. Det hade ju varit väldigt bra om filen gör sorteringen, det måste jag erkänna, men det är ingen stor grej).

Nu ser koden ut så här:

Sub slut()
Dim SökRad As Integer
Dim Blad As Integer
Dim SkrivRad As Integer
Dim CellVärde As Variant
Dim BladNamn As String
Dim ws As Worksheet
Dim AntalRader As Long
Dim c As Range

SökRad = 2
SkrivRad = 2

On Error Resume Next

End If
Set ws = Nothing
SökRad = SökRad + 1
Loop

'sortera varje blad

For Each c In ws.Range("P2:P" & AntalRader)
c.Value = CDbl(c)
Next c
Next Blad

End Sub

Om jag framöver lägger till nya blad, eller ändrar namn på befintliga, kommer koden att förstå det och sortera korrekt ändå?
P3

InläggPostat: sön 30 maj 2010 21:39    Rubrik: Svara med citat

Att det fortfarande inte sorterar korrekt får mig att tro att jag inte har samma textdata som du har, vilket också verkar ses på kolumn P och Q.
Det är denna jag utgått ifrån

20100513;06:00;CO2;DFGH;ZXCVBN-10;ASD;1000.00;;;;;;;;;;15.75;2804.00;20060102;20101201;20101202;20101206

Kör man en text-till-kolumner får man värdet 15.75 i kolumn Q, och det är bara tomt i kolumn P.

Om du har data som inte ser ut som ovan, då förstår jag problemen.
(Det var därför jag ville se din riktiga fil. Med den löser jag allt du vill ha, garanterat.)

Vi gör ändå ytterligare ett tillägg. Tror inte det spelar någon roll, men det kostar ju inget.
Efter xlTopToBottom
lägg till (inkl kommat i början)
, Header:=xlNo

Om du ändrar/lägger till blad så ska koden följa med.
Angående nummerformatet med två decimaler så är det som du säger - koden sätter Allmänt vilket gör att det blir bara så många decimaler som behövs. Vill du alltid ha två, gör följande ändring:

Efter .NumberFormat = skriver du "0.00" istället för "General" (citattecknen ska vara med).
Ja det ska vara punkt, inte komma även om du använder komma. För Excel är det alltid engelskt skrivsätt i vba oavsett vad man själv har (därför skrev man också "General" istället för "Allmänt").

/P3
Till överst på sidan
lassebasse

InläggPostat: mån 31 maj 2010 6:40    Rubrik: Svara med citat

Skulle göra ett tillägg till mitt senaste inlägg, men du hade redan svarat! Smile

När jag lägger in , Header:=xlNo blir det ingen skillnad, sorterar alltså inte.
Med "0.00" efter (till höger om) .NumberFormat = blir det 2 decimaler i kolumn P på blad2 och bakåt, och format ”Tal”. Bra!

Om jag vill ha 3 decimaler, förutsätter jag att jag bara ändrar till ”0.000”

De kolumner som innehåller siffror, som skulle kunna vara decimalvärden, är G-R. Om det är lätt att få alla de kolumnerna till decimalvärden med kommatecken gör jag gärna det, även om det viktiga är att kolumn P blir sådan.

Rubriker:
#TradingDate;UpdatedTime;Market;InstrumentType;Series;Currency;ProductSize;BestBid;BestAsk;FirstTradedPrice;LastTradedPrice;Contracts;Volume;
HighestTradedPrice;LowestTradedPrice;ClosingPrice;LastClosingPrice;OpenInterestContracts;StartTradingDate;StopTradingDate;StartDeliveryDate;StopDeliveryDate

1:a raden I den textfil jag testar med (tomma celler: H2-P2):
20100513;06:00;CO2;DFGH;ZXCVBN-10;EUR;1000.00;;;;;;;;;;15.75;2804.00;20060102;20101201;20101202;20101206

Den långa raden av sammanhängande semikolon-tecken beror väl på att det inte finns några värden i de cellerna i just i det här fallet (9 ”mellanrum”, motsvarande kolumn H-P)?

Kolumn Rubrik Data
A #TradingDate; 20100513
B UpdatedTime; 06:00
C Market; CO2
D InstrumentType; DFGH
E Series; ZXCVBN-10
F Currency; EUR
G ProductSize; 1000.00
H BestBid; TOM
I BestAsk; TOM
J FirstTradedPrice; TOM
K LastTradedPrice; TOM
L Contracts; TOM
M Volume; TOM
N HighestTradedPrice; TOM
O LowestTradedPrice; TOM
P ClosingPrice; TOM
Q LastClosingPrice; 15.75
R OpenInterestContracts;2804.00
S StartTradingDate; 20060102
T StopTradingDate; 20101201
U StartDeliveryDate; 20101202
V StopDeliveryDate 20101206

Jag skrev detta med tab mellan kolumnerna, men denna sidan drog sedan ihop det, lite rörigt tyvärr men blev det, trots det, tydligare?

Citat:
Kör man en text-till-kolumner får man värdet 15.75 i kolumn Q, och det är bara tomt i kolumn P.

Om du har data som inte ser ut som ovan, då förstår jag problemen.

… men mina data ser ut precis som ovan, hmm …

Attans! Nu blir jag så trött: när jag sparar om en ny textfil (.sdv), med de senaste dagarnas data, och sedan importerar den till filen med den senaste koden, hänger sig Excel som tidigare när jag sorterar filen!

Om jag provar med den tidigare sparade text-filen, i filen med den senaste koden, då fungerar det! De ska ju vara likadana?! (suck) Confused

I den senast sparade text-filen är det ca 33 000 rader, alltså många fler än i den tidigare filen. Kan det ställa till det? Jag brukar spara om filen ofta så att jag har gamla versioner kvar. Ingen av dessa äldre versioner fungerar med den nya text-filen (!)

Framöver när jag skapar de nya textfilerna kommer de säkerligen att innehålla många nya rader (mycker mer data) för varje gång jag gör det. Detta för att varje gång sparas data för hela innevarande år och för många olika "produkter". Det blir alltså många fler rader att importera/sortera för varje dag som går, tror du förstår vad jag menar.

Tror du antalet rader ställer till det i den nya text-filen?

Jag svarar själv: Det verkar så faktiskt. Jag raderade en massa rader i den nya text-filen och sparade om den (med färre rader än första text-filen).
Sedan importerade/sorterade jag till filen med den senaste koden, och då fungerar den (inte den automatiska sorteringen dock)! Verkar bero på det stora antal rader data, som alltså kommer att bli många fler för varje gång ... kan man göra något åt detta så att den kan hantera "1 miljon rader" som Excel 2007 har?
P3

InläggPostat: tis 01 jun 2010 10:29    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är jag som inte tänkt hela vägen angående problemet med den nya kraschen.

Gör följande förändring:

Uppe i deklarationsdelen, raderna som börjar med Dim, ändra Integer till Long. Integer som står efter Blad kan du låta vara, du lär knappast skapa över 30000 blad.
Problemet du har uppstår om radantalet överstiger 32767, vilket är det högsta värdet en Integer-variabel kan ha.
Med Long kan du ha en bit över 2 miljarder (det räcker för dina rader)

Min tidigare undran om P- och Q-kolumnerna är jag fortfarande förbryllad över. Om du själv skriver att P-kolumnen är tom, varför ska just denna då formatjusteras? Jag antog tidigare att det var Q-kolumnen som gäller, men du backade tillbaka till P. (nåja, funkar det så funkar det.)

Är det "bara" sorteringen som strular nu?

/P3
Till överst på sidan
lassebasse

InläggPostat: tis 01 jun 2010 18:15    Rubrik: Svara med citat

Bra ändå att det inte var jag som missuppfattat något … Very Happy

Ändrar från ordet Integer till ordet Long (men Dim Blad As Integer står kvar), i deklarationsdelen.

Citat:
Problemet du har uppstår om radantalet överstiger 32767, vilket är det högsta värdet en Integer-variabel kan ha.
Med Long kan du ha en bit över 2 miljarder (det räcker för dina rader)

Ok ... Ja, 2 miljarder rader räcker! Smile

P-kolumnen är, i fallet med min första ”prov-textfil”, tom t.o.m. rad 233 (eller vilken rad det nu var?!), därefter finns det värden även i kolumn P som jag vill ha som 2 decimaler. Nästa gång jag sparar sdv-formatet som en textfil kan mycket väl finnas värden i hela kolumn P.

Citat:
Ska kolla … nja, nu klarar den av att sortera hela filen, bra!

Dock, från och med blad2, där jag hade 2 decimaler, finns nu bara 2 decimaler om värdet inte slutar på noll. Ex. Den visar "49,75" med 2 decimaler, men "45" där jag vill ha "45,00". Noll visas som ”0”, där jag vill ha ”0,00”.

Det är egentligen en petitess, och det fungerar ändå, men jag skulle vilja ha 2 decimaler i kolumn P på blad2, blad3 o.s.v.

Skrev vi (du) inte ”0,00” i koden tidigare, så att kolumn P på blad2, blad3 o.s.v. skulle få 2 decimaler?! Eller är jag helt förvirrad?
Så här ser koden ut nu:

Kod:
Sub slut()
Dim SökRad As Long
Dim Blad As Integer
Dim SkrivRad As Long
Dim CellVärde As Variant
Dim BladNamn As String
Dim ws As Worksheet
Dim AntalRader As Long
Dim c As Range

SökRad = 2
SkrivRad = 2

On Error Resume Next

End If
Set ws = Nothing
SökRad = SökRad + 1
Loop

'sortera varje blad

For Each c In ws.Range("P2:P" & AntalRader)
c.Value = CDbl(c)
Next c
Next Blad

End Sub

Citat:

Nästan …
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VBA Alla tider är GMT
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet