Volvo-Club Foorumin päävalikko Volvo-Club
Tervetuloa Volvo-clubin foorumiin
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
NEWS:
Paljonko 850 2,5 Tdi kestää ahtoja?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Volvo-Club Foorumin päävalikko -> Korjaamo/Tekniikka Etuvetoiset  
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jurgen



Liittynyt: 22 Elo 2007
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: Kes Elo 22, 2007 9:51 am    Viestin aihe: Paljonko 850 2,5 Tdi kestää ahtoja? Vastaa lainaamalla viestiä

Paljonko 850 2,5 Tdi kestää ahtoja? Mikä on helpoin/halvin tapa nostaa niitä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Anonymous
Vieras





LähetäLähetetty: Kes Elo 22, 2007 3:50 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

halvin nostaa ahtoja on bleed (ns turboruuvi ) tulee hukkiksen letkuun Very Happy en muista mitä tdi kesti ahtoja mutta jonkun verran tietenkin tehoboxit on fiksuin tapa tai sitten raaka lastutus niin pysyy kaikki pelissä . Very Happy
Takaisin alkuun
Jaippi
Clubin luotsi (vsa)


Liittynyt: 24 Maa 2005
Viestejä: 1751
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: Tor Elo 23, 2007 11:37 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tarvi bleed-venttiilejä.
Nyt siirrytään elektroniikan pariin... Cool
Yleismittari on TODELLA tarpeellinen.

Ja tässä ohjetta:

Ahtopaineanturissa on kolme johtoa.
Anturi löytyy konehuoneesta apukuskin puoleisen iskaritolpan yläpään lähistöltä ja siihen menee letku suoraan imusarjan päästä.
Kytke keltaharmaan ja keltamusta väliin 10 kohm potikka.
Potikan voit hommata lähimmästä elektroniikka putiikista n.1-3€.
Siis kuorit johtoja hivenen, mutta älä katkaise.
Paljastettuihin kohtiin juotat johdot kiinni ja vedät johtojen toiset päät potikan (potentiometri/säätövastus) keskimmäiseen ja toiseen reunimmaisista jaloista.
MUISTA suojata liitokset hyvin eristysteipillä.
Säätämisen voit aloittaa suurinpiirtein potikan keskiasennosta ja kun vastus pienenee-->ahtopaine nousee ja päinvastoin.
Vakio kokoonpanolle järkevä ahtopaine on siinä 1,2-1,3 baria.
Tämän jälkeen pakopaineet kasvavat niin korkeiksi että turbo ja kansi huutaa hoosiannaa...

Tosin vakiosyötöillä ei paineet paljoa yli 1,2 nousekaan.
ÄLÄ siis säädä potikkaa ihan nollille vaikka paineet ei nousekaan tosta enempää. Pysy siinä 2000 ohmin yläpuolella.

Jos haluat oikeasti lisää voimaa koneeseen, niin vinkkejä löytyy.
Nimim. 850TDI:llä 80-120kmh 5,5 sek. Cool

Helpoin tuohon olis sit ostaa ihan joku suht halpa tehoboxi kaveriksi.
Boxi lisää vain syöttöä ja hivenen ennakkoa, mut ahtopaineet saatkin kätevästi sit potikasta ruuvailtua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Jurgen



Liittynyt: 22 Elo 2007
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: Per Elo 24, 2007 6:11 pm    Viestin aihe: 2.5 tdi Vastaa lainaamalla viestiä

Volvossani on isompi turbo merkkiä swizzer, malli ei ole tiedossa. Suutinkärjet on vaihdettu isompiin, mutta ahtoja ainoastaan 0.45baria. Sitten löytyy myös superchipsin lastut mutta ne ei ole kiinni ja en välttämättä haluaisi edes pistää niitä kiinni. Edellisellä omistajalla oli lastut kiinni ja autosta oli penkitetty hänen mukaan 210hv/410nm. Ne oli otettu pois sen takia koska hän oli vetänyt asuntovaunua perässä ja automaattilaatikko oli hajonnut kovan väännön takia.

Kiitoksia neuvoista pistäkää lisää neuvoja jos jollain on omia kokemuksia kyseisestä koneesta.
Olen ens viikolla tulossa pohjanmaalle päin että onnistuisiko neuvojen anto ihan paikanpäällä siltä laihialaiselta kaverilta? (en muista nimee)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jaippi
Clubin luotsi (vsa)


Liittynyt: 24 Maa 2005
Viestejä: 1751
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: Per Elo 24, 2007 8:55 pm    Viestin aihe: Re: 2.5 tdi Vastaa lainaamalla viestiä

Jurgen kirjoitti:
...siltä laihialaiselta kaverilta? (en muista nimee)...

No yks laihialainen tuli mieleen.
Kirjoittelee täällä foorumilla nimimerkillä "Jaippi" Laughing
No jos sulla on siihen lastu, niin laita kiinni niin ahdot nousee takuulla vakioo ylemmäs.
Kyllä kone kestää ahtoja, mutta tosiaan vakioahdin ekana ahdistaa.
Toi 0,45bar viittais siihen että jokin ei oo kunnossa.
Vakiosofta pyytää 0,9bar mutta jos esim. hukkiksen kellolta letku irtoo, niin järjestelmä tiputtaa ahdot tonne 0,5barin tuntumaan.
Toi virisofta tuntuis olevan ihan automaatille kustomoitu paketti, ku on vääntöjä leikattu noin pieneksi.
Tosin saa jo varoo tosissaan, ku pakkaa muutenkin lootat posahtelemaan.
Isommilla suuttimilla ja isommalla turbolla luulis vääntöö saavan jo lähemäs 500Nm, ku vakiovehkeilläkin ja pikku huijauksilla saa takuulla ton 410Nm.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Tekno



Liittynyt: 06 Mar 2012
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: Tii Mar 06, 2012 12:38 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaippi kirjoitti:

Jos haluat oikeasti lisää voimaa koneeseen, niin vinkkejä löytyy.
Nimim. 850TDI:llä 80-120kmh 5,5 sek. Cool


Mitäs tuo vaatii? Ja mihin 80-120 lukemiin pääsee evryllä ja tuolla ahtopaineen nostolla?

Eikös ihan vakiokuntoisena tuo ole ~8.5s? Vai olenko väärässä.

Mietin vain että kannattaako vaihtaa Golf mk3 1.9TD -> Volvo 850 2.5TDI

Pitäisi nyt ainakin vähintään samaa tasoa (80-120 7s) olla suorituskyvyltään, mutta enempää en kyllä jaksaisi räplätä siihen kuin tuo Evry+ahtojen nosto. Paitsi tietty jos saatavilla on jotain helppoja ja halpoja isompia bolt-on ahtimia, niin sellainen myös. Eli onko? Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jaippi
Clubin luotsi (vsa)


Liittynyt: 24 Maa 2005
Viestejä: 1751
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: Tii Mar 06, 2012 8:04 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:

Mitäs tuo vaatii? Ja mihin 80-120 lukemiin pääsee evryllä ja tuolla ahtopaineen nostolla?

Voi koittaa mittailla jossain välissä paljonko oma laite viettää aikaa tolla välillä.
Kiinni on EVRY ja ahtoja about 1,3 bar.
_________________
- Volvo 944 -96 B230FK+M90 165tkm -
- Volvo V70 TDI -98 310tkm -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Volvo-Club Foorumin päävalikko -> Korjaamo/Tekniikka Etuvetoiset Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
free forum in a reliable dedicated server| rank image